Natura człowieka

Bóg w swej pedagogice na kartach Pisma Świętego, ukazuje zmaganie człowieka z własną płciowością, seksualnością. Przygotowuje człowieka na niebezpieczeństwa jakie niesie z sobą ta niezwykle ważna i delikatna sfera życia.

 

 - homoseksualizm;mężczyźni Sodomy chcą poswawolić z mężczyznami (dwaj aniołowie) odwiedzającymi Lota (Rdz 19)

 - zoofilia; Ludzie obcują cieleśnie ze zwierzętami (por. Kpł 20, 15-16)

 - kazirodztwo; (1 Kor 5, 1)

 - cudzołóstwo; Dawid i Batszeba (2 Sm 11)

 - osoba i ciało; podziw i zachwyt „Śniada jestem, lecz piękna”, „O jak piękna jesteś, przyjaciółko moja, jak piękna, oczy twe jak gołębice”,
   „Zaiste piękny jesteś, miły mój, o jakże uroczy!”, „Piersi twe jak dwoje koźląt, bliźniąt gazeli, co pasą się pośród lilii”. (Pnp)

 - oglądanie nagości; Dawid ogląda kąpiącą się Batszebę (2 Sm 11)

 - gwałty; Amnon gwałcący Tamar (2 Sm 13), zbiorowy gwałt mieszkańców Gibea na żonie Lewity (Sdz 19)

 - roztrwonienie majątku z nierządnicami; Syn marnotrawny (Łk 15, 11-32)

 - prostytucja; Juda myślał, że korzysta z usług nierządnicy, była to jego synowa Tamar (Rdz 38)

 - wykorzystanie kobiecego piękna; Judyta – moralnie uzasadniona postawa, chodziło o obronę własnego narodu przed wrogiem Holofernesem (Jdt)

 - wolne związki; Samarytanka (J 4, 16-18)

 - rozwody; (Mt 5, 31-32)

 - poślubienie żony innego mężczyzny; Herod (Mk 6, 17-29), odebranie żony Samsonowi (Sdz 15, 1-8)  

 - poligynia (związek jednego mężczyzny z wieloma kobietami) i jej skutki ; Dawid brak umiarkowania (2 Sm 12, 8), Salomon niewierność Bogu (1Krl 11)

 - samotność; (Rdz 2, 18)

 - trud brzemienności i skierowanie pragnień w stronę męża; (Rdz 3, 16)

 - zabójstwo; Dawid zabija męża Batszeby, Uriasza Chetytę (2 Sm 11)

 - bezpłodność; ból i smutek Anny z powodu brak potomstwa (1 Sm 1)

 - dążenie do potomstwa za wszelką cenę; Córki Lota z braku mężczyzn upijają swego ojca, śpią z nim dla potomstwa (Rdz 19, 30-38).

 - próba wykręcenia się od ojcostwa; Dawid (2 Sm 11)

 - stosunek przerywany; Onan (Rdz 38)

 - fałszywe oskarżenia; Józef – o próbę gwałtu (Rdz 39), Zuzanna – o małżeńską zdradę (Dn 13)

 - nakłanianie do współżycia; żona Potifara nakłaniała Józefa (Rdz 39)

 - siła popędu; „Lecz jeśli nie potrafiliby zapanować nad sobą, niech wstępują w związki małżeńskie! Lepiej jest bowiem żyć w małżeństwie niż płonąć” (1 Kor 7, 9)

 - wykorzystywanie stanowiska; dwaj starcy – sędziowie, zmuszali córki izraelskie do współżycia (Dn 13)

 - porwania; porwanie dziewcząt z Szilo (Sdz 21, 15-25)  

 
stat4u
autor: Krzysztof Ludwiczak, Wolsztyn, www.katolickapolska.pl 2024.
"Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia"